Kostel Panny Marie Sněžné ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Kristína Kubičková Založení kostela je spojeno s korunovací Karla IV. (2. září 1347), po níž král položil zák kostela na místě před bránou sv. Havla, řečeném „Na Písku“. Ke kostelu uvedl karmelitány a stavbu veškeré dřevo, které bylo použito při zhotovení pódia, na němž probíhala hostina po českým králem. Klášteru připadl pozemek s trojúhelníkovým půdorysem, jenž zabíral více než Zasvěcení kostela bylo převzvaté z nejstarší mariánské baziliky Santa Maria Maggiore v Řím se bohatý římský patricij Jan a jeho choť rozhodli věnovat svůj majetek na počest Panně Ma jim ukázala místo, kde si přeje vystavět kostel. Zázrak se stal během obrovského vedra a n Esquilin napadl čerstvý sníh, kde později vybudovali chrám. Po dřevěném provizóriu si karmelitáni postavili kamenný kostel, z kterého se dochovalo tor straně nynějšího kostela. Do husitských válek vyrostla vysoká věž i některé vedlejší kaple stol. se stal klášter místem střetů mezi stranou podobojí a karmelitány, kteří museli odej působil kazatel Jan Želivský, následně stavba chátrala – v roce 1434 byla zbořena vysoká v zanikl k roku 1593. Později císař Rudolf II. klášter daroval františkánům (1603), kteří za opravovat. Byl zvýšen terén kostela a zazděna spodní okna. Stavba měla mít výjimečné rozměry - kostel měl mít dle původního projektu délku 110 m a kl dosahovat 39 m. Chrám měl mít tři lodě a v průčelí dvě vysoké věže. Nikdy se tak nestalo a vlastně původním kněžištěm. Interiér je převážně tvořen ranně barokní výzdobou. Dojem pros tvoří převýšený prostor o pěti úzkých klenebních polích, zaklenutý renesanční síťovou klen západní štít je lemovaný na nároží opěrnými pilíři, prolomený kružbovou rozetou a ukončený Na průčelí dominuje mozaika Panny Marie Sněžné. Významné sochařské dílo tvoří tympanon nad branou do bývalého hřbitova. Střed zaujímá Koru Marie před růžovými keři s dvěma klečícími donátory, pravděpodobně se jedná o zakladatele je Boží trůn s Kristem na stromě života. Reliéf je z husitských dob silně poškozen a origi Lapidáriu NG.