Kostel Panny Marie a slovanských patronů a benediktinské opatství Na Slovanech (Em ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Valentyna Nikolenko, Barbora Hornoková Založení benediktinského kláštera u kostela sv. Kosmy a Damiána posvětil Karel IV. listino listopadu 1347. Již dříve získal pražský arcibiskup Arnošt z Pardubic od papeže povolení k slovanské liturgie v českých zemích, což umožnilo příchod chorvatských benediktinů na výsl samotného panovníka. Vysvěcení kláštera a nového kostela proběhlo 29. března 1372 pražským Janem Očkem z Vlašimi. Tato událost se konala na Velikonoční pondělí, kdy se četlo evangel Krista učedníkům při cestě do Emauz. Klášter byl zasvěcen Panně Marii, sv. Jeronýmovi, sv. Metodějovi, Vojtěchovi a Prokopovi, všem světcům spojeným se slovanskou liturgií. Na rozdíl od jiných klášterů byly Emauzy ušetřeny za husitských válek, důvodem bylo přisto k přijímání podobojí. Až v roce 1611 klášter utrpěl značné ztráty při vpádu pasovských voj vydrancována bohatá klášterní knihovna. V době baroka klášter obývali benediktini z Montse provedené úpravy byly odstraněny až na konci 19. století, po příchodu kongregace beuronský Při bombardování Prahy Spojenci v roce 1945 byl klášter silně poškozen, v 50. a 60. letech rekonstrukce kláštera, při nichž se vyzdvihly dvě dominantní betonové trojúhelníkové skoře uzavírají západní chrámové průčelí. Rozložení klášterních budov odpovídá dobové koncepci kláštera s rajským dvorem a kostelem straně. Trojlodní klášterní kostel má síňovou dispozici a uzavírá jej poměrně široký a krá s pětibokým závěrem. Klenbu v hlavní lodi zdobí znaková galerie. Pozoruhodné je sedile v p Setkáváme se tu se znakem českého lva, ale i s poměrně neobvyklým znakem pro karlovskou Pr orlicí. V rozích sedile jsou vytesány helmy s klenoty. V ambitu emauzského kláštera se nachází jeden z nejmimořádnějších cyklů nástěnných maleb v reprezentuje celé dějiny spásy. Soubor byl sestaven dle nauky o typologickém paralelismu – výjevy odpovídají výjevům starozákonním. Celý cyklus začíná v jižním křídle vyobrazením Ad Ve třetím poli se nachází vyobrazení Poslední večeře, a malby v tomto křídle jsou zakončen Zvěstování. V západním křídle ambitu se nacházejí výjevy zobrazující Kristovo dětství, v s dochovalo i mnoho starozákonních motivů. Východní křídlo začíná vyobrazením Jidášovy zrady Ducha svatého. Klenby ambitu byly pokryty postavami budoucích andělů. Každá ze čtyř částí ideový celek související s jednotným plánem výmalby.